תורג'י מפלה על רקע צבע ? / קורין גדעון - גלי צה"ל אונליין / 26.8.12 כתבת אינטרנט

תורג'י מפלה על רקע צבע? קורין גדעון עדכון אחרון: 12:17 , 26/08/2012

ג'רמיה ארטייה, צעיר אתיופי בוגר סיירת מובחרת בצה"ל ושוטר במשטרת ישראל, ביקש בינואר האחרון להיכנס יחד עם חברו למועדון ה"דיזינגוף" בתל אביב, שנמצא בין היתר בבעלותו של כוכב התוכנית "הישרדות" איתי תורג'מן. לטענתו, הוא לא הורשה להיכנס רק בגלל שצבע עורו כהה. כעת הוא דורש בבית המשפט התנצלות ופיצויים.
מה בדיוק התרחש בליל 14 בינואר השנה, קצת אחרי חצות, במועדון "דיזינגוף" ברחוב דיזינגוף תשע בתל אביב? מועדון שבין בעליו כוכב "הישרדות" השחקן איתי תורג'מן? בסוגיה הזו יעסוק בקרוב בית משפט השלום בפתח תקווה, כשיחל לדון בִתביעתו של ג'רמי ארטיה, צעיר יוצא אתיופיה, בן 29.
בכתב התביעה, המתבסס על הקלטה וצילום של האירוע במצלמה נסתרת, טוען ג'רמי כי באותו לילה הגיע אל פתח המועדון בתל אביב, אבל לא הורשה להיכנס רק משום שהוא יוצא אתיופיה בעל גוון עור כהה. לדבריו, המארחת סירבה להכניסו בטענה שרק מי שקיבל מסרון שמזמין אותו לאירוע יוכל גם להשתתף בו. ג'רמי טוען בפני בית המשפט כי חברו הטוב אביחי שכטר, צבר שגוון עורו ועיניו בהירים, הצליח דווקא להיכנס למועדון בלי כל בעיה, ומבלי שנדרש להציג שום הודעה.
אינסוף הישגים ותארים הצליח ג'רמי, בן ה-29 להשיג: הוא בוגר סיירת מובחרת בצה"ל, סטודנט לתואר ראשון, איש חינוך וחברה, ולאחרונה התבקש אישית על ידי המפכ"ל להתגייס ליחידה מובחרת של המשטרה, לאחר שלכד בעצמו שני חשודים ברצח בעל חנות בנתניה. "מדובר כאן בהפליה גזענית שיש לעקור מן השורש", אומרים הבוקר עורכי דינו של ג'רמי, מוטי קראוס ועופר רון.
"לצערנו, ג'רמי לא עבר את הסלקציה של מועדון הדיזנגוף למרות שהצליח לעבור את הגיבוש של סיירת הנח"ל. הוא עכשיו ביחידה מובחרת של המשטרה - אבל כל התכונות האלו לא מקנות לו את האפשרות להיכנס למועדון, שבוחר את המבקרים שלו על פי צבע עורם או עיניהם", אמר עורכי הדין.
"תורג'מן ביצע ב'הישרדות' חיקויים נלעגים של בני העדה האתיופית"
ג'רמי תובע פיצוי כספי של כ-140 אלף שקלים בסעיפים של איסור הפלייה ולשון הרע, וכן מודעת התנצלות של תורג'מן בעיתונים הגדולים. "הנתבעים, ובהם איתי תורג'מן, הם בעלי עבר עשיר בסלקציה כנגד כהי עור, כנגד צעירים ממוצא ערבי וצעירים ממוצא מזרחי", נכתב בכתב התביעה, "הם חויבו בעבר על ידי בתי משפט לשלם פיצויים לאלו שהופלו".  השופטים יאלצו, ככל הנראה, גם לנתח את התבטאויותיו של תורג'מן בתוכנית הריאלטי המצליחה "הישרדות" בערוץ 10, לאחר שבכתב התביעה נטען שבתוכנית ביצע תורג'מן "חיקויים נלעגים של בני העדה האתיופית".

ג'רמי טוען בכתב התביעה כי בקטעים מצונזרים שלא שודרו בתוכנית "הישרדות" הביע איתי תורג'מן דעות גזעניות כלפי שחומי עור באוזני חלק מחבריו. עורכי דינו של ג'רמי מבקשים מבית המשפט להורות לערוץ 10 להעביר לידם את החומרים שנותרו על רצפת חדר העריכה, וכן לזמן לבית המשפט למתן עדות את חבריו של תורג'מן לתוכנית ,שלפי שעה מסרבים לחשוף מה בדיוק ארע באי בתאילנד. 
בסוכנות "זהר יעקובסון", המייצגת את תורג'מן, תורג'מן עצמו ובערוץ 10 סירבו להגיב. את תגובת מועדון ה"דיזינגוף" לא ניתן היה להשיג.

קישור לכתבה

תגיות: איתי תורג'מן, ג'רמי ארטיה, עו"ד עופר רון, עו"ד מוטי קראוס, הפליה אסורה, מועדון דיזינגוף, תשע בכיכר בע"מ, מרדכי עידן, אורן ישולה, ג'רי גוזלן, עדי וכלר, סלקציה, סלקטורית, גלי צה"ל, יומן הבוקר, גולן יוחפז, 26.8.2012, הישרדות, ערוץ 10, בוקי נאה, גיא פינס, אין כניסה לאתיופים, קורין גדעון